De kracht van een goede huisstijl

Huisstijl is een breed begrip. Het is meer dan alleen een kleur en een logo. Een goede huisstijl laten maken is niet alleen esthetisch aantrekkelijk. Het vormt ook de kern van je merkidentiteit en draagt bij aan het succes en de groei van je bedrijf.

Maar wat betekent een goede huisstijl precies en hoe kan je dit effectief integreren zonder kostbare tijd te verliezen? Ontdek in dit blog hoe verschillende elementen van een huisstijl jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen. Het is belangrijk om hierin te investeren!

Elementen van een goede huisstijl

Bij het laten maken van een goede huisstijl komen diverse elementen bij kijken, zoals logo’s, typografie, kleurgebruik, vormen en materiaalkeuze. Deze elementen staan nauw verbonden met de identiteit van jouw bedrijf en het imago van jouw publiek. Het consequent laten terugkomen van de elementen, dragen bij aan een verhoogde zichtbaarheid van losstaande elementen en dus jouw merk.

Tevens is het van belang om bij de ontwikkeling van grafische producten te letten op toepassingen. Kleuren worden bijvoorbeeld weergegeven in CMYK op print en RGB op computer- of telefoonschermen, wat een groot verschil maakt. Door hier gebruik van te maken, zorg je voor consistentie in kleurgebruik en herkenbaarheid.

Een logo is het belangrijkste kenmerk voor herkenbaarheid

Uit onderzoek van (Renderforest, 2020) blijkt dat mensen een merk vooral herkennen aan het logo. Het logo is met 75% het belangrijkste kenmerk bij het herkennen van een merk. Daarna volgt de visuele stijl met 60%, het kleurenpalet met 45% en de tone of voice met 25%.

Wil je professionaliteit en creativiteit uitstralen? Dan is het nog belangrijker. Het laat zien dat je jouw bedrijf serieus neemt. Het helpt ook het vertrouwen van klanten te winnen en hen te laten weten dat je een gerenommeerd en betrouwbaar bedrijf bent.

Herkenbare producten

Uiteindelijk komen bovenstaande elementen terug in fysieke of digitale producten. Je kunt fysieke producten gebruiken, zoals posters, flyers, banners, spandoeken en advertenties. Ook visitekaartjes, uitnodigingen, enveloppen en briefpapier zijn mogelijk. Daarnaast kun je denken aan folders, brochures en andere materialen. Digitale producten zijn bijvoorbeeld websites, logo’s, social media posts, advertenties en banners. Een website bevat onder andere de User Interface (UI).

Waarom een goede huisstijl belangrijk is voor jouw bedrijf

Een goede huisstijl laten maken is van belang voor jouw bedrijf om verschillende redenen:

  1. Professionele uitstraling: een goed uitgedachte huisstijl met consistentie biedt een professionele uitstraling. Deze uitstraling wekt vertrouwen bij klanten en potentiële klanten. Hierdoor zijn ze eerder geneigd zijn om zaken met je te doen.
  2. Herkenbaarheid: een consistente huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep. Het steeds gebruiken van dezelfde kleuren, lettertype en andere grafische elementen te gebruiken werpt zijn vruchten af. Je merk wordt gemakkelijker onthouden en blijft langer hangen. Dit kan leiden tot meer merkloyaliteit en een grotere kans op herhaalde aankopen.
  3. Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid: een goede huisstijl straalt betrouwbaarheid en geloofwaardigheid uit. Klanten voelen zich comfortabel bij het doen van zaken met jouw bedrijf. Je laat namelijk zien wat je in huis hebt.
  4. Differentiatie van concurrenten: een eigen stijl onderscheid je van concurrenten. Het laat zien waar je voor staat. Dit creëert een unieke positie in de markt. Je bedrijf valt op en zorgt voor differentiatie.

Design laten maken

Twijfel je aan jouw designs? Klinkt een huisstijl laten maken (of andere werkzaamheden) als iets waar je interesse in hebt? Neem gerust een kijkje op https://www.accentinteractive.nl/grafisch-ontwerp/ voor meer informatie over grafisch ontwerp.